LinkedIn aanbevelingen: teambuilding in tijden van corona

Als er één ding is waar iedereen het over eens is, is het dat thuiswerken uitdagingen met zich mee brengt. In communicatie, in het werkritme en zeker ook in het onderhouden van je zakelijke relaties.

Nu zijn we allemaal wonderbaarlijk goed in staat om toch manieren te vinden effectief met elkaar te communiceren. Behalve mail, telefoon en WhatsApp bieden videoconference oplossingen elke dag toegang tot de huiskamers of op z’n minst muren en gordijnen van collega’s.

LinkedIn aanbevelingen: teambuilding in tijden van corona

Het enige waar de groepssessies niet per sé aan bijdragen is het onderhouden van je één op één relaties met collega’s. Ook hiervoor kan je natuurlijk een video call inplannen, maar een methode die ik onlangs als zeer positief ervaren heb is een andere. Namelijk elkaar aanbevelen op LinkedIn!

En dan bedoel ik niet de Hallmark-achtige Kudos Awards waarop je aanvinkt dat je iemand echt een “Team Player,” “Amazing Mentor,” of “Inspirational Leader” vindt. Ook leuk en wellicht niet eens zo’n gek idee. Maar waar ik op doel is een blijvende aanbeveling in iemands profiel.

Waarom aanbevelen op LinkedIn?

Om maar even te reflecteren op de ervaring, heeft het aanbevelen van een collega of zakenrelatie op mij in ieder geval het effect gehad dat ik moest nadenken over:

  • wat ik waardeer aan die persoon
  • wat ik denk dat die persoon allemaal goed doet in zijn rol en als teamlid
  • hoe die ander waarde toevoegt aan de organisatie en voor de klant
  • waarom ik die ander zou aanbevelen

Stuk voor stuk vragen die je als persoon dwingen die ander in een positief daglicht te zien. Om even de nietsbetekenende wrijving of discussies te parkeren. En een stap terug te nemen.

Met als resultaat dat je niet alleen die ander een cadeautje geeft, maar ook jezelf in de dagelijkse omgang met diegene. In plaats van de meest recente interactie je perceptie te laten beïnvloeden, reset je als het ware je perspectief op die persoon als geheel. En start je vanaf het meest positieve punt mogelijk.

Niet aanbevelen om het aanbevelen

Een kleine kanttekening nog bij het bovenstaande. Wat ik niet suggereer is om zomaar iedereen aan te gaan lopen bevelen of je ze nou mag of niet. Dat is enkel een manier om jezelf extra te frustreren en om het volledige positieve effect van het aanbevelen teniet te doen.

Desondanks zal het je verbazen hoeveel positiefs er toch te vinden valt in mensen waar je misschien minder mee hebt. Het is alleen dat je de negatieve kanten de boventoon laat voeren in je gedachten. En dat is waar het aanbevelen je juist helpt om de positieve kant in de spotlight te zetten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


acht × = 48