Wat betekent zoekwoord (not provided) in Google Analytics?
In het rapport zoekwoorden van Google Analytics (evt. anders genoemd in andere analytics tools) is het overheersende zoekwoord vandaag de dag (not provided). De eerste keer dat dit verscheen in de rapporten was in juni 2010, met de komst van een meer beveiligde versie van de zoekmachine die via https te benaderen was.
Vervolgens, in oktober 2011, breidde Google de wijziging verder uit om zoeken veiliger te maken. Onder andere voor mensen die (met toenemende mate) gebruik maakten van onbeveiligde internet verbindingen op publieke locaties gaf Google aan.
Het ging hierbij om de zoekopdrachten die gedaan werden in Google door mensen die ingelogd zijn in hun Google Account. Denk hierbij aan Gmail, Google +, Google Analytics etc.
Toen ook browsers in de loop van 2012 en 2013 als default de zoekopdrachten via de beveiligde versie van Google begonnen te sturen, nam het percentage (not provided) aanzienlijk verder toe.
Toen in 2013 echter duidelijk werd dat veiligheidsdiensten direct toegang tot de servers van technologie bedrijven hadden, besloot Google hun beveiliging nog in het najaar van dat jaar verder op te schroeven en is uiteindelijk (not provided) nog de enige waarde die in het rapport zoekwoorden te vinden is.
N.B. dit geldt niet voor clicks op advertenties van Google Ads. Hiervan worden de zoekopdrachten nog doorgegeven. De adverteerder blijft dus in staat om campagnes te optimaliseren.
Wat betekent (not provided) voor jou?
Ongeacht het type bezoekers van je website, gaat het om een aanzienlijk percentage van je zoekwoorden.
Waar volgens Moz.com eind 2011 het percentage (not provided) van het totale zoekverkeer naar hun website tot 12% was opgelopen, ligt dit percentage vandaag de dag voor vrijwel iedere site rond of boven de 95%!
Heb je voornamelijk bezoekers die veel met internet doen en dus vaak ook meerdere Google producten afnemen dan kan het zelfs 100% zijn.
Wat kan je er aan doen?
Wat betreft het opslaan van deze specifieke informatie, daar valt weinig aan te doen aangezien het in zijn geheel niet meer verschaft wordt door Google. Wel is vandaag de dag een alternatief beschikbaar.
Met de introductie van de extra beveiliging heeft Google namelijk ook een optie geïntroduceerd om het Google Search Console in Google Analytics te integreren. Bij de eerste versie (met de toen geheten Webmaster Hulpprogramma’s) ging dit puur om op zichzelf staande data met zoekwoord volume en de positie in de resultaten voor die zoekwoorden.
Maar vandaag de dag biedt de integratie aanzienlijk meer. Wanneer je de verbinding tussen Google Analytics en het Search Console namelijk tot stand heb gebracht, krijg je inzicht in de gecombineerde data van:
- de positie, kliks en bounce percentages van landingspagina’s
- hetzelfde per land en apparaat
- zoekwoord gegevens tot maar liefst 16 maanden terug
Kortom, na een fase van praktisch blind navigeren op (not provided), begint langzamerhand het zicht op zoekverkeer weer terug te komen. Een verademing voor de enthousiaste data analist!