Een social media strategie voor meer likes op Facebook

Social media strategie voor meer likes op FacebookWie wil het niet? Een populaire pagina op Facebook om zijn/haar bedrijf te promoten. Maar wat maakt het nou dat het ene bedrijf meer likes op Facebook krijgt dan het andere?

In dit onderzoek (.pdf) van Buddy Media staan handige tips om je social media strategie voor Facebook op te baseren. Wanneer het beste moment is om te posten, wat voor posts het beste werken en hoe de interactie te vergroten.

 

1,800 Facebook pagina’s zijn onderzocht en gekeken is naar onderstaande metrics:

Like Rate: aantal likes, gedeeld door aantal vertoningen per post
Comment Rate: aantal reacties, gedeeld door aantal vertoningen per post
Share Rate: aantal keren dat een post gedeeld werd, gedeeld door aantal vertoningen per post
Interaction Rate: likes + reacties + gedeelde posts gedeeld door aantal vertoningen per post

Social media per industrie

Opvallend is dat er per industrie grote verschillen zijn. Zo zijn er verschillende beste dagen om te posten. Zoals over kleding op donderdag en over financiën juist weer op zondag.

Verschillen per industrie worden ook zichtbaar bij het gebruik van emoticons. Waar 😀 en :p het over het algemeen goed doen wat betreft het verkrijgen van likes, gaat deze vlieger voor technologie en kleding juist niet op.

Social media na werktijd

Ook wordt duidelijk dat de drukke tijden (overdag) juist minder handig zijn om te posten dan tijdens rustige tijden (vanaf 8 uur ’s avonds). Gebruikers van Facebook zijn dus interactiever als ze verder niks te doen hebben.

Overige conclusies die je mee kan nemen in je strategie:

  • Post niet te vaak, 1 á 2 keer per dag en niet meer dan 7 keer per week.
  • Hou het kort, met minder dan 80 lettertekens per bericht.
  • Benut foto’s, deze brengen verreweg de meeste interactie met zich mee.
  • Durf te vragen. Het aantal reacties op specifiek gestelde vragen ligt 3.3 keer hoger dan bij posts zonder een call to action.

Heb je zelf aanvullend social media tips om je organisatie mee vooruit te helpen? Laat het weten in de reacties!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


− zeven = 1