Online marketing afkortingen en hun betekenis

Online marketing afkortingen en betekenissen

Aangezien het wel eens verwarrend wordt. Al die afkortingen en termen die bij online marketing komen kijken. Bij deze een overzicht van veelgebruikte termen.

Om het makkelijker te maken.

Wat betekenen de afkortingen SEM, SEA, SEO?


SEM

Search Engine Marketing. Alles wat met zichtbaarheid in zoekmachines en interactie met resultaten te maken heeft. Van de reguliere zoekresultaten tot de advertenties er boven, aan de zijkant en ook eronder.

SEA
Search Engine Advertising. Advertenties die via Google Ads of Bing Ads geplaatst kunnen worden. Het bieding systeem maakt dat de combinatie tussen de kwaliteit van de advertentie (en adverterende website) en betaalde prijs de positie op de pagina bepalen.

SEO
Search Engine Optimization ook wel zoekmachine optimalisatie. Het positief beïnvloeden van de positie van een website in de reguliere zoekresultaten. Dit door middel van optimalisatie van een website zelf en de links die er naar verwijzen.

Wat betekenen de afkortingen CPC, CPM, CPS en CPL?


CPC

Cost-per-click betekent betalen per keer dat er geklikt wordt op een advertentie.

CPM
Cost-per-mille staat voor de kosten die er gerekend worden voor 1000 vertoningen van een advertentie.

RPM
Voor de ontvangende partij (dus niet de adverteerder maar de publisher) gaat het niet om de kosten maar om de inkomsten. RPM staat dan ook voor de revenue-per-mille. De inkomsten per 1000 vertoningen van een advertentie.

CPS
Bij Cost-per-sale wordt bijvoorbeeld via een affiliate netwerk afgesproken welke commissie er betaald wordt wanneer een bezoeker via een advertentie op een website komt en daar een aankoop doet. Dit kan zowel een vast bedrag als een percentage van het aankoopbedrag zijn.

CPL
Cost-per-lead is vergelijkbaar met CPS. Het enige verschil is dat het niet om een definitieve aankoop gaat maar om een lead. Bijvoorbeeld iemand die zich inschrijft voor een nieuwsbrief. Of lid wordt. Of een formulier invult met daarin zijn/haar contactgegevens en interesse in een product of dienst.

Betekenis overige online marketing terminologie


Clickthrough rate (CTR)

De verhouding tussen het aantal keer dat een advertentie bekeken is en het aantal keer dat er op geklikt is (clicks/views). Voor het optimaliseren van Adsense advertenties is de balans tussen CTR en RPM er van belang.

Conversie percentage
Dit is één van de termen waar de meningen over verschillen. Dat komt waarschijnlijk doordat de betekenis afhangt van de situatie. Als we het hebben over het conversie percentage van bezoekers, verwijzen we bijvoorbeeld naar het percentage van alle bezoekers met het potentieel om te converteren, dat daadwerkelijk converteert. Door zich bijvoorbeeld in te schrijven voor een nieuwsbrief (iets dat een bezoeker slechts één keer kan doen). Gaat het over bezoeken, dan verwijzen we naar het percentage van bezoeken gedurende welke een conversie heeft plaats gevonden. Bijvoorbeeld in de vorm van een aankoop. Dit kan tijdens ieder bezoek opnieuw gebeuren.

Backlinks
Links die vanaf andere websites naar die van jou verwijzen. Onder backlinks wordt vaak het onderscheid follow of nofollow gemaakt. Follow staat voor normale links die van de ene naar de andere verwijzen. Nofollow staat voor een label dat wordt meegegeven aan betaalde links, namelijk rel=”nofollow”. Hiermee wordt aan zoekmachines een signaal afgegeven dat deze link niet mee moet tellen in de bepaling van Pagerank. Het actief verwerven van nieuwe backlinks wordt linkbuilding genoemd.

Pagerank
De waarde die zoekmachines toekennen aan een website op basis van o.a. backlinks, verkeer, leeftijd van het domein en een aantal andere variabelen.

N.B. 1) De Pagerank staat niet garant voor een hoge positie in de zoekresultaten.
N.B. 2) Het woord Page staat niet voor Pagina maar voor de bedenker Larry Page.

SERP
De afkorting SERP staat voor Search Engine Results Page. Niks anders dan de pagina met zoekresultaten voor een zoekopdracht eigenlijk.

Affiliate marketing
Bij affiliate marketing melden uitgevers en adverteerders zich over het algemeen aan bij een netwerk (zoals bijvoorbeeld Tradedoubler, Tradetracker of Awin). Hierdoor wordt het uitwisselen van advertentiemateriaal en het registreren van vergoedingen vergemakkelijkt. Om na goedkeuring door de adverteerder vervolgens advertentiemateriaal te gebruiken, hoeft een publisher deze enkel nog via het netwerk op te halen.

Zijn er afkortingen of termen die je in dit rijtje mist? Laat het me weten via een reactie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


− 4 = vijf