De alles-wat-je-moet-weten-over Google My Business checklist
Heb jij de zichtbaarheid van je bedrijf in Google My Business al geregeld? Met winkels die gesloten zijn, bedrijven die nog maar deels operationeel zijn en ook bedrijven die ineens volledig van online afhankelijk zijn, is een vermelding in Google My Business* niet langer een luxe. Maar een must! Hieronder vind je het hoe en waarom van Google My Business en een handige checklist om ook met jouw organisatie bovenaan de resultaten te komen.
*In het Nederland Google Mijn Bedrijf
Wat is Google My Business?
Laten we bij het begin beginnen. Iedereen kent ze wel, die kaarten die verschijnen in de zoekresultaten wanneer je Google gebruikt. Vrijwel voor iedere zoekopdracht is er ook een bedrijf te vinden dat een product of dienst aanbiedt die er aan gerelateerd is.
In het kort, is het een gratis bedrijfsprofiel waarmee je jouw organisatie in de spotlight zet tussen de zoekresultaten voor geïnteresseerde klanten. Klanten in de buurt of klanten die naar organisaties in een specifieke regio op zoek zijn.
Waarom zou ik Google My Business gebruiken
Om te beginnen omdat het gratis is. En de investering zich dus hoe dan ook terugverdiend. Zeker nu mensen thuis moeten blijven, maar ook wanneer ze wel gewoon de straat op kunnen, is zichtbaarheid op de kaart van Google Maps essentieel. Behalve dat mensen weten waar je bedrijf zich bevindt, is het ook dé plek om bijvoorbeeld aangepaste openingstijden en aanbiedingen te communiceren.
Heb je een tijdelijk aanbod of ben je bijvoorbeeld begonnen met thuis bezorgen, dan is dit waar potentiële klanten je ontdekken. Dit mede dankzij het feit dat Google de zoekresultaten (inclusief relevante bedrijven) afstemt op de locatie van de gebruiker.
Ok. En hoe maak ik een Google My Business bedrijfsprofiel aan?
In deze 5 simpele stappen sta je in Google My Business
- Ga eerst naar google.com/business meld je aan met je Google account.
- Geef aan waar je bedrijf gevestigd is of wat het gebied is waarbinnen je service verleent.
- Kies de bedrijfscategorie waartoe je bedrijf behoort (meerdere kan ook)
- Geef je website (of anders telefoonnummer) op (eventueel kan je ook meerdere locaties tegelijk beheren).
- Om je vermelding te verifiëren krijg je een verificatiecode toegestuurd naar het opgegeven adres. Slechts in een beperkt aantal gevallen kan verificatie ook per telefoon of email.
Maak een eigen website in Google My Business
Geen website? Ook in dat geval is Google My Business een uitkomst. Met een paar simpele klikken op de knop zet je een simpele website in elkaar waarmee je gevonden kunt worden.
Hoe gevonden te worden met je Google My Business bedrijfsprofiel?
Om door meer potentiële klanten gevonden te worden, zijn er een aantal extra stappen die helpen. Om echt een goede indruk van je organisatie te krijgen, zijn bijvoorbeeld foto’s van belang. Ook dien je een omschrijving toe te voegen waarmee je jouw klanten over de streep trekt.
Hierbij is het belangrijk in gedachten te houden dat je ook hier keywords een rol spelen (zoals altijd in de zoekresultaten van Google).
Voor een volgende optimalisatie slag kan je jouw bestaande klanten uitnodigen een review te geven. Zo zien ook anderen hoe jouw product of dienst ervaren wordt. Zorg dat je hier altijd op reageert zodat potentiële klanten beide kanten van jullie verhaal te zien krijgen.
Meet het resultaat van Google My Business
Om te beginnen biedt Google My Business diverse interesssante rapporten met inzichten over je bedrijfsprofiel. Van hoe vaak het vertoond is en waar (in zoekresultaten of op Google maps).
Tot het soort zoekopdrachten waarvoor je bedrijfsprofiel is vertoond. Van zoekopdrachten naar je bedrijfsnaam en je adres tot meer algemene zoekopdrachten. Interessante informatie om je profiel en website verder mee te optimaliseren.
Google My Business Pro tip
Om ook informatie over je profiel te verzamelen in Google Search Console en Google Analytics hoef je enkel UTM parameters toe te voegen aan de links die je in je bedrijfsprofiel hebt gezet. Aan zowel je algemene website link als die voor afspraken kan je iets in de trand van ?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=my_business toevoegen.
Vervolgens zie je in het campagne rapport in Google Analytics wanneer verkeer van deze links afkomstig is. En in Google Search Console wordt het nog interessanter met de gemiddelde positie en de verschillende zoekopdrachten waarvoor deze links vertoond zijn.
Google My Business essentials checklist
Om nou te zorgen dat je niets over het hoofd ziet, heb ik een checklist gemaakt die je helpt het maximale uit je bedrijfsprofiel te halen. Van het basis profiel tot extra’s en pro-tips voor dat beetje extra. Extra verkeer en extra inzicht in hoe je vermelding in Google My Business preseert.
Download hem hier en verwelkom ook jouw lokale online publiek naar je website en winkel!
Lokale SEO is natuurlijk maar één van de vele aspecten van het werk als SEO specialist. Benieuwd wat er nog meer bij komt kijken? Lees het interview: Wat doet een SEO specialist op Watdoeteen.nl.