Je website hoger in Google dankzij 5 bewezen optimalisatie tips
Je wil meer bezoekers op je website. En om dat te bereiken wil je hoger in Google staan. Je hebt eens rondgekeken en navraag gedaan. En nu aan de slag!
Maar waar te beginnen? Backlinks? Een nieuwe url? Alles opnieuw schrijven?
Deze 5 punten zijn waar succesvolle sites beginnen zich te onderscheiden van hun concurrenten.
- De juiste keywords – Je weet inmiddels dát je gevonden wil worden. Maar weet je ook voor welke zoektermen? Biedt je een B2B dienst aan om sales funnels te verbeteren om potentiële klanten te converteren naar betalende abonnees? En sta je nr. 1 voor ‘converteren’? Wees dan voorbereid op een hoop bezoekers die geen gebruik willen maken van je diensten. 99% van die zoekopdrachten, zo niet alle, gaat namelijk over het converteren van digitale bestanden. Weet wat jouw potentiële klanten willen Weet welke keywords ze naar zoeken!
- Een goed verhaal – Zomaar een berg keywords op een pagina dumpen, daar zit niemand op te wachten toch? Een artikel of pagina heeft structuur nodig. Dat is makkelijker lezen voor bezoekers én makkelijker te begrijpen voor zoekmachines. Gebruik hiervoor een heldere en unieke titel en geef paragrafen subtitels. Maak dat het in één oogopslag helder is waar een artikel over gaat.
- Toegevoegde waarde – Ongeveer 5x per dag krijg ik een mail voor het ruilen van links. Met webshops, online casino’s, van alles. Het probleem is dat die websites niets unieks te bieden hebben. En daarmee weinig toevoegen voor mijn bezoekers. Het zal je verbazen hoe het krijgen van back links praktisch vanzelf gaat als je echt iets toevoegt. Bedenk wat het is wat mensen verbaast. Wat hun verwachtingen overtreft. Wat ze aan het lachen maakt. Wat ze nuttig vinden. Hoe-dan-ook wat het is dat ze leuk genoeg vinden om te delen met de rest van de wereld. Meer inspiratie?
- Nieuwswaarde – Er is zoveel informatie dat het lastig is om up-to-date te blijven. Ook daar spelen zoekmachines een belangrijke rol in. Zo heeft Google onlangs aangegeven voorrang te geven aan recente informatie. Informatie de nieuwswaarde heeft. Zorg dus dat je site up-to-date blijft. Dat je regelmatig nieuws biedt. Denk hierbij aan regelmatig nieuwe artikelen of bijvoorbeeld een RSS feed.
- Snelheid – Niemand houdt van wachten. Jij niet. Ik niet. Niemand die online ergens naar op zoek is. Zoekmachines ook niet. Zorg dus dat pagina’s snel laden. Laat afbeeldingen die je gebruikt zo weinig mogelijk geheugen verbruiken. Wees er zeker van dat zoveel mogelijk van je website stijl en format gedefinieerd is in je stylesheet. Tip: Vraag je hosting partij eens wat ze voor je kunnen betekenen op basis van je Page speed score.